Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 23 april 2014

Boktips på Världsbokdagen

Eftersom matte är bibliotekarie vet hon att det är Världsbokdagen i dag. Då är det på sin plats med ett boktips - om en katt förstås.

James Bowen är en gatumusikant i London som har skrivit en bok som heter "Gatukatten Bob : berättelsen om hur en man och en katt tillsammans fann hopp på gatorna". Om du har läst och gillade boken om bibliotekskatten Dewey kommer du definitivt att älska den här boken lika mycket. Den handlar om en annan katt som har blivit världskändis (och jag är ju också ganska känd vid det här laget...).

Författaren håller på att ta sig ur ett liv med droger och hittar en dag en skadad hemlös katt i huset där han bor. James hjälper den röda katten (som är nästan lika snygg som jag). Det är en ovanligt intelligent katt som han döper till Bob. Han flyttar in hos James och följer honom trofast överallt, ofta bekvämt placerad på husses axlar. Bob följer även med när James försörjer sig som gatumusikant. Snart är de oskiljaktiga vänner, och i boken får man följa deras äventyr, både lustiga och ibland farliga äventyr. Det är en charmig bok som enligt matte går rakt in i hjärtat - en riktig solskenshistoria.

Man kan även följa gatukatten Bob på Facebook och se en mängd filmer med honom på YouTube.

På tal om katter på film, har ni sett filmen om stationskatten Sigge i Degerfors? Det är också en snygg röd katt som är intelligent. Det är något särskilt med röda katter...

Mjau från Tiger

9 kommentarer:

Lena sa...

Tack för boktipset. Har läst om bibliotekskatten Dewey och gillade den! Bob verkar nästan lika stilig som du, Tiger!
Kram Lena

Snäckskalsdalen. sa...

Den ligger online här! Men jag kommer inte igenom The Strangers Child......har läst så mycket nu så nu vill jag veta slutet och meningen med hela boken. Sen blir Bob boken!
Agneta kram

Solstrimmor sa...

Du har så rätt Tiger, det är nåt särskilt med röda katter:) Verkar vara en skön historia om Bob. Kanske den blir lånad vid nästa bibblanbesök?

Vårkramar från Eva-Mari

Black Iris sa...

Haha, ja det är allt något särkilt med röda katter.. Den boken måste jag söka på Storytel. Hoppas bara att det är en bra uppläsare..

Kram Maidi

Huset bakom lindarna sa...

Skulle vara spännande att veta vad det är för speciellt med röda katter! Jag har haft så många katter så jag har ingen aning om hur många, men aldrig en röd! Däremot en röd hund och den var MYCKET speciell!
Kram/Finas mammis

::fina:: sa...

Åh jag blir alldeles glad när jag ser att du tipsar om den här boken! Jag har själv inte läst den - mer än ett litet utdrag i bokaffären en dag och de få rader jag läste fick mig nästan att stå där och gråta rakt upp och ner i bokaffären. Så jag borde läsa den, tack för att du påminde mig! Den om bibliotekskatten Dewey står i bokhyllan men den är ännu inte läst den heller. Det är lite si och så med läsandet nu för tiden. Det är nog något visst med röda katter - och precis som min mamma skrev här ovan hade vi en röd hund som vi aldrig glömmer! Kram!

Rigmor sa...

Boken har jag inte läst, men däremot om Sigge i lokaltidningen och på Tvärsnytt. Sigge verkar vara en kille med pondus, och några år på nacken...Det där med böcker går verkligen i perioder för min del, och än har jag liksom inte kommit in i en sådan period. Kanske blir när vi åker på semester med husbilen, och det inte finns så många "måsten" runt omkring mig...
Ha en riktigt skön och solig vårhelg!!
Kram kram

livet på landet sa...

Låter som en riktig "feel good" bok..
Och röda kissar ÄR fina =)
Ja, vi har verkligen haft härliga dagar i landet nu..Men dom säger att kylan kommer åter.
Men vi hoppas..
Kram ♥

Ann-Sofie sa...

Den verkar vara läsvärd. Tack! Tips i retur: Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19