Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

lördag 3 december 2011

Första veckan i advent


Adventsljusstakar och adventsstjärnor lyser nu upp i fönstren i hela huset. Julstjärnan och den "nya" adventsljusstaken på köksbordet ger också adventsstämning.


Matte valde i år bort den traditionella gamla adventsljusstaken av korg. I stället har en gammal ärvd bakform pyntats med mossa, tallkottar och blockljus. Och nu är det redan dags att tända två ljus!


En julstjärna brukar varje år finnas på köksbordet under hela advent. Precis som så många andra år har matte fått den av sina föräldrar.


Den gamla älskade pappersstjärnan i rött och guld ger inte mycket ljus...


...men det ljus den ger sprider ett varmt orange sken i mörkret.


I går kom den efterlängtade julklappsvinsten med posten. Det är Helena med bloggen Helenas livet på landet blogg som har haft en julklappsutlottning. Och det var inte EN julklapp utan MÅNGA julklappar och ett vacker julkort! Tusen tack, Helena! Matte älskar paket och var så nyfiken, så hon kunde inte vänta med att öppna dem...


Det var klappar som passar till både två- och fyrbenta varelser här i huset. Husse och matte får ta hand om Västerbottensosten och de söta julservetterna. Men de andra två paketen var enbart till mig!


Dels var det den här gourmetmaten som matte säger att vi sparar till jul. Jag är ganska försiktig och kräsen när det gäller mat, men det här låter smaskigt! Sedan var det en påse med små Kattmynta-pastiller till mig. Jag har aldrig ätit sådana förut, och när matte frågade om jag ville ha godis skyndade jag mig att gå ut... Hon brukar nämligen alltid prata om "godis" när hon tänker ge mig en masktablett. När jag kom in igen försökte matte en gång till med godiset. Jag luktade försiktigt och provsmakade, spottade ut pastillen, men ångrade mig. Så där höll jag på innan jag kom på att det var jättegott! Jag fick en till och blev alldeles till mig. Jag låg i husses knä och rullade runt på rygg och gned halsen mot det ställe där jag tidigare hade spottat ut pastillen. Det både luktade och smakade himmelskt! Så nu har jag lärt mig att äta något nytt!

Än är det några dagar kvar att rösta på mig i bildtävlingen om Mysiga huskatter. Man kan rösta på varje bild en gång per dygn! Matte har märkt att det har varit problem att bekräfta rösterna via den länk som skickas, men ge inte upp utan rösta igen... Röstningen pågår till den 7 november kl. 10.00.

Mjau från Tiger

15 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder och vad roligt att du också har valt bort den traditionella adventsljusstaken. Tiger är en försiktig man:-) Sudden han kastade sig över paketet innan jag hade packat upp det så det luktar uppenbarligen ljuvligt.

Ha en fortsatt skön helg!

Kram

Monica sa...

Tass, tass...tur att du påminde mig om att rösta på dig i dag(har gjort de några gånger tidigare)
Vilka fina julklappar din matte fått! Tur också att du också fick lite godis! De behöver små kissemissar till jul. Katten som jag hade tidigare älskade kattmynte-godis! De kommer troligen du också att tycka när du fått smak på det...de sägs att man blir liiite yr i bollen av dem????
Ha det nu så bra båda två!
Ta väl hand om er och kram från mig.

Margot sa...

Så mysigt och fint på köksbordet! Grattis till vinsten, kul med något som passar till alla:) Nu har jag varit inne och röstat på dig också Tiger, hoppas du får många röster!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram

Rigmor sa...

Vilken snygg adventsljusstake!!
Här går det åt mycket kattmyntapastiller...damerna i huset har lärt sej i vilket skåp de ligger, så fort man öppnar den skåpluckan så kommer de så fort så de nästans snavar på varandra i ivern. Planterade ju en liten kattmynta i rabatten, men den har de totalt förstört...
Kul med vinster!! Känns nästan som en liten julafton kan jag tänka.
Jo, det har varit en del problem med att rösta, men än har vi inte gett upp!!
Ha en bra lördagskväll, här blir det snart tvsoffan efter en lång dag på jobbet.
Kram kram

Min Skattkammare sa...

Hej du söta fina Tiger!
Så kul att du tassar in till mig! :o)
Vad bra du har det som har en matte som fixar allt fint därhemma.
Lyxkisse där! ;o)
Önskar er alla en fin 2 advent!
Kram Kicki

Fröken Tindra sa...

Åh, paket som är så kul! Grattis! Fina saker var det också. De där godisarna är poppis här. Det rullas hej vilt på golvet. =0)
Gillar din gamla stjärna!
Ha en fin andra advent!
Kram!

Avslutat konto sa...

Hej Tiger!
Tack för hälsningen i vår blogg! Skriver för att varna dig för kattmynta, det är KNARK för katter. Innan du vet ordet av kan du vara totalt beroende! *fniss*
Min matte pratar om att odla det i trädgården, hon förstår nog inte vad hon ger sig in i!
Hoppas din matte kryar på sig snart! Ha en fin 2a Advent!

Kattkramar från Mattsson och Estrid

Snäckskalsdalen. sa...

Så mycket fint det var här. Iofs som vanligt men det är mysigt med julsakerna!
Agneta kram

livet på landet sa...

Vad fint med den pyntade gamla bakformen. Och roligt att Tiger "tog mod" till sig och prövade kattmyntan. Nu håller vi tassar att han vinner och vi röstar så klart igen.
Hoppas ni får en fin andra advent!
Helena

Skogslyckan sa...

Så fint och juligt det är hos er! Du kan tro det var härligt att se lilla Freja. Fick inte hålla henne för hon ligger fortfarande i öppen kuvös. Ha en fin start på veckan!
Kram Pia

Solstrimmor sa...

Grattis till vinsten Tiger! Tur att matte också fick del av den! Vi har röstat flera gånger på din adventskattsbild och hoppas att du ligger bra till nu för vinst igen!

Hälsa matte att hon har en sån fin adventsstake och att hon ska kurera sin hals så hon kan sjunga snart igen!

Kram från Eva-Mari

annika sa...

Stackars dig som är krasslig nu i adventstider då det finns så mycket kul att göra. Det var en fin konsert tyckte jag. Jag har aldrig gilla Di Leva men han gjorde bra ifrån sig. Vi stod på balkongen ovanpå Lindhska bokhandeln. Sonen jobbar på det företag som hyr där. Vilken lyx! Jag barnvaktade lite emellanåt också för lilla fröken var med och tjofsade runt där.

Krya på dig.

Kram
annika

Unknown sa...

Åh, vilka fina presenter! Och vackra paket!!! Härligt:)
Kram!

♥ Carina ♥ sa...

Jag gillar din "bakform ljusstake" :)

Kul att du är med i min utlottning...

Susanne sa...

Grattis och massa kramar från Fare

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19