Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 3 juli 2011

Pioner och plymspirea

Nu är pionsäsongen nästan över för i år! Trots en intensiv regnperiod har vi kunnat njuta av våra pioner under flera veckor. Både matte och jag älskar pioner! De stora blommorna doftar så härligt!

Pionen som har blommat längst är den här som har varit helt översållad med stora rosavita blommor. Den härstammar från mattes farmor och farfars trädgård och doftar underbart.

Plymspirenan intill var från början en enormt stor buske. Den trivs väldigt bra med sol hela dagen, och har nu blivit tre enormt stora buskar... Där brukar jag ligga och sova i skuggan av buskarna när det är varma dagar. Ett perfekt ställe där ingen ser mig, men jag hör så fort någon kommer och går på vägen strax intill.

Här ser man hur blommorna vänder sig mot solen.

Den ljusrosa pionen har enormt stora fluffiga blommor och är omgiven av praktlysing. I bakgrunden syns plymspireorna och den rosavita pionen vid infarten, och mellan dem och den här rosa pionen anar man den vita pionen intill förstukvisten.

Även den här ljusrosa pionen doftar starkt.

Men härligast av dem alla doftar den vita pionen intill förstukvisten. När man passerar där blir man nästan bedövad av den ljuvliga doften.

Den vita har också enormt stora blommor.



Men innan den slår ut ser den ljust rosa ut! Här håller knoppen på att spricka upp och avslöja innehållet som kommer att bli en stor fluffig doftrik blomma.

Den mörkrosa pionen som bara doftar svagt (och inte lika ljuvligt som de andra) brukar blomma först och kortast period. Här har matte fotat direkt efter att det har regnat.



Flera pionbilder från förra året hittar ni här.

Mjau från Tiger

19 kommentarer:

Mor Tuta sa...

Mycket fina pioner du har att lukta på och njuta av.
Vi här hos mej gillar också dessa blommor.
Mjau Taggen/ Birgit

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka underbara Pioner!! Plymspirean är också fin, men så fort alla dessa har blommat över... I höst ska vår matte dela på Plymspirean och det finns nog en hel del annat också som skulle behöva delas på. När buskar och perenner planteras ser de så små och pluttiga ut, men rätt vad det är har det vuxit över sina breddar.

Ha det så skönt och njut av sommaren!
Kram,
Lilla fröken och Bebisen
(gnm matte Regina)

Fröken Tindra sa...

Underbara foton! Och underbara blommor! Plymspire finns hos oss. Som sommaravskärmning mot grannen.
Ha det så skönt i veckan!
Kram!

Susanne sa...

Så vackra bilder,,ja dom är så vackra önska att dom kunde blomma hela sommaren..kram

Anonym sa...

Det är vackert med pioner. Men vad är det som gör de vita så speciella för det är mina absoluta favoriter. Vita pioner och vita rosor suck

Kram

Black Iris sa...

Tänk vad mycket underbart det finns i naturen. Tyvärr hade våra blommor på plymspirean blivit bruna redan. Allt går så fort .

Kram Maidi

Rigmor sa...

Åhhh, jag bara NJUTER av alla pioner!! som bekant står det ju lite sämre till här med den varan...*gapskrattar*, men hör och häpna, ett litet grönt skott börjar visa sej igen...kanske inte undrens tid är förbi!!
Å nu börjar jag och den nya telefonen bli kompisar...den är ju nästan som en liten minidator...
Men då, på fredag packar vi väskorna för en helg i Norrköping hos sonen, vi har inte riktigt bestämt om vi far redan fredagskväll eller tidig lördag. Hade ju varit sååå trevligt annars att gunga ihop till jazzen, å Brevens är vackert, man kan bara njuta där.
Ha´en bra måndag även om vädret är sisådär.
Kram kram

Christina sa...

Pioner är underbara! Ska ta och köpa mej en vit!

Anonym sa...

Hej Tiger. Har du verkligen alla dom blommor i din trägård?
Det var roligt med resa med dyrt skall du till Paris och Frankrike så gäller den stora plånboken.
Kram Hoffmansdesign

Susanne sa...

Hej'
Vilka vackra pioner ni har matte och du ;)) Mina är tyvärr överblommade för ett tag sen ;(
kram susanne

Skogslyckan sa...

Vilken blomsterprakt i er trädgård! Nu sjunger pionerna på sista versen här, men de har blommat otroligt mycket! Klart jag skall fota de små kattungarna när de blivit lite större.
Kram Pia

Hildas hem - Sofia sa...

De är så vackra, de där pionerna. Jag blir alt mer sugen på att plantera egna :)

Jag önskar dig en härlig onsdag!
Kram Sofia

Skogslyckan sa...

Glömde ju skriva att det långa håret finns kvar..bara uppsatt i en tofs!
Kram Pia

Jenny sa...

Hej Tiger!
Vilka vackra blombilder! Plymspirea har vi oxå i vår trädgård. Den växten verkar vara poppis hos humlorna för det är hur många som helst i våra:) Pioner ska jag försöka mig på att plantera i vår trädgård men det får väl bli till nästa år;)

Gösta och Elvira hälsar!

kraam Jenny

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hur underbart som helst! Den översta bilden sitter på min näthinna, vilket härligt överflöd!

Tack för den fina länkningen! Och så fiffigt att skriva zonen intill den, så man ser! Hoppas du får glädje av Zonlistan, jag vet att jag kommer att ha det själv!

Ha det gott, sommarkramar till deig med! Hillevi

Jenny sa...

Hej igen Elisabeth! Jodå, nu börjar jag bli lite sugen på att blogga och kika in till er andra igen;)

Tack för tipet om pionerna, det visste jag inte, då ska jag försöka få planterat en redan i år:)

Ha en bra dag!

Kraam Jenny

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket generöst överflöd av vackra blommor! Så underbart vackert och med plymspirea till så blev det som skyar av ljuvlighet!
Agneta kram

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Mmmm, plymspirea! Tagit med lite av mor o fars spirea i Sverge, hit upp till Nordnorge. Den växer som bara den!!
Mina peoner kommer med massa fina blad varje år men klarar inte o blomma :o/
Kul att du titttade inom min blogg o välkommen tilbax!

Klem Anna

Anonym sa...

Åhh, kan inte få nog av pionerna och bilden på din vita pion tillsammans med Plymspirean är helt underbar! Så vacker och det börjar genast snurra i huvudet på mig.
Ska tänka på dig i höst... såklart jag delar med mig av vallmofröna!

Ha det skönt.
Kram Eva-Mari
Ps. Tack för tipset... rutan är inte ikryssad utan denna gång var det annat krångel. Som jag hoppas är åtgärdat nu?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19