Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 29 januari 2012

Vintervädret har varierat


En solig förmiddag för drygt en vecka sedan låg dimman tät över slätten. Kilsbergen syns i bakgrunden, men framför dem är det dimma (bakom träden).


Så i förra helgen slog det till och blev lite kallare. Här är det rejält med rimfrost på träden och isande gråkallt i luften.


Molnen går så lågt att bergen nästan inte syns.


Dammen har frusit till igen.


De grå molnen går lågt över Kilsbergen och kyrkan, men det är vackert med all rimfrost och det tunna lagret med snö på marken.


Dagen därpå snöade det hela dagen, men inte blev det mycket på marken.


Nästa dag sken solen igen. Kilsbergen som även kallas "De Blå bergen" var snarare vita av snö än blå.


I slutet på veckan har det snöat igen flera dagar, men det har inte kommit mer än några cm snö på marken.


Vattnet i bäcken mellan stora och lilla dammen har frusit till en isfåra.


Och här sitter jag på förstukvisten och tvekar om jag ska gå ut nu när det är snö och minusgrader... Det blir i alla fall inga långa utevistelser så här års.

Mjau från Tiger

17 kommentarer:

Vitspets sa...

Jättefina bilder mot kyrkan och kilsbergen De blå bergen (Har du boken ? )
Kyrkan den är såå vacker tycker
jag !
Kram Karina

Monica sa...

Så vackert ni bor du och Tiger! Jätte fina vinterbilder.
Var rädd om er och kram & vink från mig.

Elna sa...

Härliga vinterbilder och Tiger är förståndig som bara går ut en liten stund *ler*.

Kram och klappa Tiger

annika sa...

Härliga bilder! Det är alltid kul att se de kära Blå bergen.

Kram

Systrarna Hjertén sa...

Inte för mig heller, vore det lite mer snö skulle jag kunna tänka mig att åka skidor, men som det är nu håller jag mig helst inne!

Mvh
Frida

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är underbart hur vädret kan förändras från dag till dag. Här fick snön ligga kvar, nu har vi nog runt fem cm. Matte tycker om när det är snö och några grader kallt. Då är det lite mera ordning på årstiden tycker hon=)

Här ligger vi och gosar framför kaminen. Antar att matte snart kommer och klämmer ner sig i "vår" fåtölj för hon har jobb att läsa.

Varma kramar,
Lilla fröken och Bebisen
(gnm matte Regina)

livet på landet sa...

Så vackert med kyrktornet i bakgrunden. Och lika bra som kisse att stanna inne kalla och snöiga vinterdagar.
Kurr från norr.

Helén sa...

Härliga bilder, men håll dig du på farstukvisten där du inte fryser om tassarna för det är kallt därute på isen o i snön.//Helen

Myriam sa...

Brrrrrrr...tu ne sembles pas avoir froid Tiger!!! Jolie la neige!

Fröken Tindra sa...

En massa olika utseenden på bergen. Tänk vad det kan variera! Tiger, jag förstår att du bara tar korta turer ute nu. Det är bra kallt på något sätt.
Ha en skön vecka!
Kram!

Maria sa...

Så vackra bilder du visar. Konstigt väder vi har. Ne stanna du inne i värmen....under en go filt eller nått. Kram Maria

Bea sa...

Hej!
Ja, visst tvekas det om man man skall gå ut eller hålla sig varm inne medan vintern pågår därute med isande kyla.
Må gott! /Bea

Susanne sa...

Så vackert ni har runt ikring er ;)) Tiger ser ut som mina katter, tittar ut lite försiktigt hihi
kram susanne

Rigmor sa...

Vilka vackra vyer du har runt omkring dej!!Här är det ju som bekant ganska platt...
Skrattade gott när jag läste om alla röda katter i ert område...det hände här också när förre grannen hade sin elaka Persson (döpt av oss, namnet fick han av en anledning...)att vi föste in honom också, men han åkte ut igen ganska fort...
Ha en skön måndag, här börjas veckan med ledig dag och inte alltför mycket på agendan...skönt!!
Kram kram

Jenny sa...

Vad fint ni bor, vackra bilder:)

Gösta är inte ute mycket han heller nu när det är så kallt och Elvira går knappt utanför dörren;)

Ha en trevlig vecka båda två!

Kraam Jenny

Berit sa...

Min hund Leve älskar snö:)
Ha en alldeles underbar dag!!

Snäckskalsdalen. sa...

Men jesingen så vackert du bor! Och vilka bilder.

Kilsbergen.....har jag åkt förbi dom, tro, när min svägerska bodde i Dalarna, det är som om jag känner igen namnet. Blå bergen passar verkligen bra.

Vi har också fått rimfrost i natt och det är väl inte mer än andra gången den här vintern, men så glad jag är, det blir så mycket vackrare.

Pippi och Nisse, här, dom ställer sig också väldigt tvekande till utgång. Nisse ville ut igår genom en vanlig dörr (dom har kattlucka) och jag släppte ut honom, men efter några sekunder hörde jag något som skreeek på utsidan. Det var inte roligt ute. Så Nisse fick komma in igen så klart!

Agneta kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19