Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 14 september 2011

Svensk bibliotekskatt

Ni kanske kommer ihåg att jag tidigare har berättat om min favoritbok Bibliotekskatten Dewey. I dag hörde matte och jag på radion att Sverige har fått en egen bibliotekskatt. I morse hittade man nämligen en sköldpaddsfärgad kattunge bland bokhyllorna på Lysekils bibliotek, nästan precis som i boken om Dewey.

Bild lånad från Lysekils bibliotek

Visst är hon söt, den lilla kattfröken! Lysekils bibliotek har döpt henne till Libra, efter det biblioteksdatasystem som de använder. Matte hälsar att Dewey för övrigt är ett klassificeringssystem som används på många utländska bibliotek. Om du vill höra inslaget från radion klickar du HÄR. Det går även att läsa mer om bibliotekskatten i tidningen Bohusläningen.

Mjau från Tiger

18 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad söt, jag hoppas de tar väl hand om henne.

Kram

skapa och inreda sa...

Här är en till som älskar boken om Bibliotekskatten.
Ensådan söt liten kisse, önskar Lysekils bibliotek lycka till

Solstrimmor sa...

Måste nog vara någon som läst boken som lämpat av sin kattunge för att den skulle få uppmärksamhet och därmed ett gott omhändertagande? Har inte läst boken och får nog sätta upp mig på väntelista nästa gång jag besöker bibblan. För jag är övertygad om att det nu är väntan som gäller.

Dammbygget ser ut att fortskrida väl. Tänk att ett tankbyte kan medföra så trevliga och omvälvande förändringar i trädgården! Vad husse ska vara nöjd när han nu ser sin dröm vara förverkligad.

Kram Eva-Mari

Gamla mamman sa...

Hej tigern! Hittade din blogg inne hos Linda G - vad roligt att hitta en till tiger :-) Och vilken fin blogg du har! Måste varit en bra kurs som matte gick på.

Ursöt liten bibliotekskisse - boken måste jag leta upp och läsa!

Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Snälla nån, det är ju "vårt" bibliotek och det har jag missat, både på radion och i tidningen.....där ser man. Och den lilla pissen som är så söt, så söt!
Jag älskar också boken!
Agneta kram

Unknown sa...

Hoppas att hon får ett fortsatt gott liv bland alla böcker. /SA & Tiger

Anonym sa...

Oj vilken underbar katt. Den skulle man vilja ha. MMMMMMMM Kram Hoffmansdeisgn

Unknown sa...

Vilken liten gullig kattunge, blir du inte sugen på en lillasyster Tigern? ;-)


Kraaaaaaaam

Susanne sa...

Såååå söt hon var ;)) Det kanske var något för Tiger att få en lillasyster ;))
kram susanne

Rigmor sa...

Å vilken sötnos!! Trodde först ni utökat familjen innan jag läst klart...Speciellt svansen tycker jag är charmig, lång och smal som en piprensare...precis som på vår Svea när hon var en liten NÄTT kattfröken.
Nog blåste det här alltid...fick hålla i hatten ordentligt. Tur nog klarade vi oss från större skador, mina pellisar fick sej en rejäl omgång, så nu behöver jag inte fundera på om de ska klippas ned innan jag tar in dom för hösten...
Ha´ en bra torsdagskväll!!
Kram

Susilull sa...

Nämen, en sån sötnos till biblotekskisse!

Kul att du hittade till min blogg och är med i min utlottning! Nu hittade ju jag till dej!

Lycka till!

livet på landet sa...

Så fin liten kisse. Hoppas hon får det bra och boken MÅSTE jag läsa. Hoppas bara den slutar lyckligt =)
Ha den bra i höstrusket!

Susanne sa...

Super söt....Ang länken på min sida,,japp nått fel skall fixa tack för att du påpekade det..kram

Susanne sa...

Fixat :) Kram

Fröken Tindra sa...

En så´n söt liten kissekatt de hittat! Hoppas att någon tar hand om henne ordentligt. Jag har inte läst boken men har flera gånger funderat på att köpa den. Förstår att den rekommenderas starkt av dig. =0)
Ha en skön helg!
Kram!

Margot sa...

Vilken söt liten kisse! hoppas hon blir väl omhändertagen!
Ha en skön helg!
Kram Margot

Farfars stuga sa...

Vilken liten sötnos, om det inte vore för allergier i vår familj skulle vi gärna ha en sötnos vi med.

Ja vi har haft och har en hel del renovering kvar på vårt hus. Till att börja med är det tänkt att vara "sommarhus" med möjlighet att vara där under höst och vinter också. Det är stort och skulle inte vara en sommarstuga egentligen, men nu var det så det blev och nu blir huset i alla fall kvar i familjen.

Hoppas du tassar in igen hos mig.

Kram Cia

Wilda Tilda sa...

Tack såå mkt för tipset om plommonträd. Det får nog bli ett Viktoria och så hoppas jag att vi har samma tur som er, att det kommer plommon så fort! Även den gode Fredrik verkar spännande=) Dammen blev jag mkt förtjust i och hela underbara bloggen. Lägger till mig som följare så jag kan spana runt lite mer och inte missa något!

Kram Jenny

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19