Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

torsdag 25 april 2013

Dramatiskt...


I går kväll, precis när solen hade gått ner, var himlen så här dramatisk och vacker en kort stund. De mörka regnmolnen drog bort över Kilsbergskanten och solen lyste upp himlen bakom molnen. Senare på kvällen klarnade det upp, och i natt lyste fullmånen så starkt att matte drog täcket över huvudet för att kunna sova.

Men det där med täcket märkte aldrig jag, eftersom jag har flyttat ut i förrådet för säsongen. Där brukar jag sova på nätterna ända tills det blir höst och kyligt ute. Inte kan man ligga inomhus och sova när det har blivit vår... Fast jag låg faktiskt inne härom natten, annars flyttade jag ut förra helgen när vårvärmen kom. De första nätterna varje vår när jag flyttar ut får matte svårt att sova, för hon är van att jag använder hennes ben som huvudkudde. Kattabstinens säger matte att det är...


Jag har lagom till sommarsäsongen fått en ny fin kattsäng här uppe under taket i förrådet. Fast det är egentligen en hundsäng. Eftersom jag är en stor katt tyckte husse att jag skulle ha en stor säng... Jag gillar ju att sträcka ut mig, så det är bra med rejält utrymme. Sängen är så mjuk och skön och alldeles len i tyget. Den har en kant runt om som jag kan ha som huvudkudde, men det är knappt att nostippen når ovanför kanten. Tidigare har jag bara haft en filt här uppe på hyllan, så nu blev det mjukare och bekvämare. Riktigt mysigt har jag det här! Och sedan undrar matte varför jag inte vill komma in...

Förrförra helgen kom husse på att det hade varit besök här inne i förrådet en natt när jag låg inne i mattes säng. Någon hade gått in genom min kattlucka och vält omkull foderautomaten, vilket jag aldrig har gjort. Husse tycker egentligen när det gäller foderautomaten att jag är lite osmart, eftersom jag aldrig har kommit på hur man får fram mer torrfoder med tassen när det är slut i matskålen. Vad menar han egentligen...? Det hade nästan gått så långt att matte hade tänkt ransonera maten till mig(!), eftersom det har gått åt så mycket mat den senaste tiden. Men jag är minsann helt oskyldig! Husse anade oråd och satte kattluckan på enbart ingång när jag var inne i huset natten därpå. På morgonen fanns det TVÅ ANDRA KATTER inne i mitt förråd - med fri tillgång till min mat och vatten!  Det var grannkatterna som hade hittat ett gratis matställe med självservering... Matte konstaterade sedan att det inte är undra på att det har gått åt så mycket mat. Det är alltså TRE katter som har ätit det som matte trodde att jag hade vräkt i mig...

Mjau från Tiger

9 kommentarer:

Sirpa sa...

Hej! Vilket fin bild och vackert himmel! Vad skönt att du har fått en ny säng och att matte fick veta vem som åt maten:)
Önskar er en mysig fredag!
Kram Sirpa♥

Solglittret sa...

Kattabstinens skulle nog jag också drabbas av om jag var van att sova med en mjuk och varm misse som du Tiger.

Lycka till på dina musjakter och dina härliga vårdagar fina Tiger.
Kram och klapp till matte och dig♥
Från Lollo

Rigmor sa...

Tycker det var snudd på oförskämt att tro att Tiger ätit lika mycket som tre katter...*skrattar*...katter ska vara runda och go´a...Här bedriver kattdamerna någon slags protest, som börjar bli ohållbar...de vägrar envist komma ned från övervåningen/vinden, någon enstaka gång spatserar de ilsket ut genom ytterdörren, om de vet att matte eller husse håller slyngeln hårt i kopplet. Vi har bestämt att vi snart ska bära ut dom varje dag, de måste svälja stoltheten någon gång, att det kommit ett ny familjemedlem...
Tänk så olika vi är...du skrev om det här med ljudbok och åka bil. Många kollegor gör precis som du, betar av den ena efter den andra boken när de åker till/från jobbet, men jag...jag njuter av tystnaden i bilen, summerar dagen, går igenom vad som hänt/skall hända, och kanske just därför tar jag sällan med mej jobbet över tröskeln till hemmet. Men jag kanske kunde ha en bra ljudbok i köket på mina lediga dagar...tål att funderas på!!
Ha en bra start på helgen!!
Kram kram

Marianne sa...

Här är det lite likadant med det här med maten. Fast här kommer grannens katt in och äter i köket när dörren står öppen! Men å andra sidan så går herrarna här i huset in till grannens kök och gör detsamma;)
Vad vet jag -grannens gräs är alltid grönare eller...?;)
Härlig bild på himlen!
Ha en skön helg och sov så gott i din nya goa säng!:)
Kram

Carina sa...

Jaaa du Tiger, du har det inte lätt....vilken tur att husse och matte håller lite koll på dig så att du får mat och vatten och tak över huvudet..fniss....
Hälsa matte at ni alla får ha en go´ helg!

Steekjes en Stygn sa...

Oj, trodde dem verkligen att bara du skulle äta så mycket mat. Bra att dem kom på att det var andra som gjorde det. Vilkeb fin säng du har fått. Du är lite bortskämd tror jag men så blir det när man har en så fin katt som du.
Ha det fint nu.
Anje

Lena sa...

Alltid underbara solnedgångar över bergen!
Förstår att matte har kattabstinens!
Nätterna är ju fortfarande kalla, men förstår att Tiger måste vakta sitt revir och matförråd....
Ha en fin helg!
Lena

Fröken Tindra sa...

Var inte det lite elakt av matte att anklaga dig för att frossa för tre?! Ett så´nt sätt! Vad bra att din husse kom på ett smart sätt att kolla hur det egentligen låg till. Hur skall ni lösa det nu då så att du får ha mat och förråd i fred? "Magnetlås" på halsbandet? För några år sen hade vi en grannkatt som knallade in i vårt kök och åt. Men det fick han för det var synd om honom stackar´n! Jag låtsades helt enkelt som om jag inte såg honom ibland.
Ha en skön vårhelg! Skall du inte vara snäll katt och sova vid mattes ben någon gång ibland?
Kram!

Lisa sa...

Men fasors öde! Intruders i matskålen! Så kan Tiger inte ha det!
Att matte saknar sin benvärmare förstår jag verkligen. Vem gör inte det... Mysigt att ha en egen sommarlya dock :))

Kram, Lisa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19