Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

lördag 17 oktober 2015

Frostigt och dimmigt


Så här såg det ut i morse och så har det sett ut flera morgnar och förmiddagar den här veckan. Det var frostigt och dimmigt och solen försökte tränga igenom dimman, men den lyckades inte få dimmolnen att lätta förrän framåt eftermiddagen. Nu är växthuset i stort sett tömt för säsongen och en del växter har fått flytta in i förrådet eller uterummet, medan andra hamnat på komposten.


Flera nätter den här veckan har vi haft ca 3 minusgrader...


...och det blir kallare för varje dag som går också.


I dag hade vi inte mer än ca 7 plusgrader, så nu har husse stängt av den stora cirkulationspumpen till dammen och bäcken för säsongen. Nu är det bara den mindre pumpen som syresätter vattnet för vintern som är igång.


Fiskarna i dammen har slutat äta och drar sig neråt bottnen i dammen för vintern. Så här såg det ut tidigare i höst. En del av guldfiskarna som föddes förra året har skiftat färg från brunt till guld, vilket de gör under de första åren.


På eftermiddagen blev det i alla fall soligt. En del andra dagar i veckan har vi klarat oss utan dimma och haft soligt hela dagarna. Men det är kallt och blött om tassarna tycker jag, så att sitta i solen på locket till reningsverket var inte så tokigt.


Utesäsongen är annars över för i år. Nu har jag flyttat in och legat inne i mattes säng även en del på dagarna när temperaturen gick under 10 plusgrader i veckan. Den här sommarsäsongen blev lite annorlunda än vanligt, för jag har faktiskt varit inne på nätterna ända sedan jag var på djursjukhuset i somras. Matte och husse har tvingat in mig varje natt (nästan), men jag har vant mig vid det, och till och med börjat använda lådan inomhus på nätterna, vilket jag nästan aldrig har gjort förr. Men jag måste erkänna att det är ganska skönt att ligga inne i mattes säng, och hon är glad att få en fotvärmare, så vad gör man inte för husfriden...

Mjau från Tiger

4 kommentarer:

Meta sa...

Ojsan sån dimma ni har då, jag är så seg på morgonen så jag ha ingen aning om vi har det här. Inga minusgrader än på nätterna kanske någon enstaka natt men mest kring 1-3 grader.Annars är det grått och lite fuktigt i luften regn en natt. solen lyser mellan molnen nästan varje dag än så länge det är bra för vi är ju på bygget.
Ha en fin och skön höst hos er
Kram Meta

Lena sa...

Så vackert med dimman och frosten, men hu så kallt! Förstår Tiger som ligger inne. Idag var det lite annorlunda en kall solig morgon och en underbar dag!
Ha en fin vecka!
Kram Lena

Skaparglädje sa...

Det ser lite kallt ut på dina bilder. Men sen kommer den härliga solen och värmer upp lite.
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Nej, så vackert, så otroligt vackert! Det är ju det där jag tycker så mycket om, när hela världen är kanderad i socker! Och det ljuset!!!
Underbart!
Och lille Tiger är inne, mest, och det är allt så här också! Vår Pippi sover väldigt mycket, man kanske gör det när man är inne på sitt 18:e år! Och vår lilla kattunge, Nisse (som nu är inne på sitt 11:e år.....!!! vart tog tiden vägen) han börjar också ransonera utebesöken. Det är ju så gott inne och jag förstår dom, jag hade också kunnat tänka mig att ligga gott och sova och tänk att kunna krulla ihop hela kroppen på alla möjliga konstiga vis och inte få ont, för det tror jag inte våra kissar får!
Agneta kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19