Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 4 september 2013

Andra sommaren vid dammen


Det är inte bara näckrosorna som blommar vid dammen. Första och andra året med dammen planterade matte en hel del växter. I höstas grävde matte dessutom ner en massa olika sorters alliumlökar med olika blomningstid från vår till sommar. Så nu är det rena rama djungeln här där jag sitter. Ser ni den jättestora överblommade alliumbollen ovanför mitt huvud? Den är nästan stor som en fotboll!


Tänk vad växterna har blivit stora jämfört med förra året som var den första hela sommaren med dammen. Så här års ser det mesta i trädgården lite slitet ut...


...men i juli var det så här vackert när det blommade i fina färger. Förra sommaren planterade matte även vattenväxter i dammen. Den stora Blomvassen...


 ...har blommat länge med sina skira blomstänglar.


Strax intill på dammkanten blommade de jättelika alliumbollarna i juli tillsammans med alunrot, lammöron och självsådd akleja. En kombination som matte är ganska nöjd med.


De här sommarblommande alliumbollarna är gigantiska. De är nästan lika stora som en fotboll! De är riktiga läckerbitar med sina små blomstjärnor. Det är de som nu är överblommade och syns på första bilden.


De vita alliumbollarna blommar också mitt i sommaren.



De är också riktiga läckerbitar, och på nära håll ser man att de är grönvita.


På försommaren blommade den här lila alliumsorten med små bollar, som bara är ett par centimeter.


En annan sorts vit allium som har mindre bollar än den grönvita och som blommade på försommaren...


...liksom den här lilla rosa som trivs tillsammans med den rödbladiga klövern och funkian.


Men nu går sommaren mot sitt slut och kvar av de stiliga och färgglada bollarna runt dammen finns bara fröställningarna. Men för matte och mig har alliumbollar blivit nya favoriter, eftersom det är första året som vi har haft dem här i tassemarkerna. Hoppas att de återkommer nästa år. Det var även några vårblommande sorter (som vi inte har visat här), så det dröjer förhoppningsvis inte så länge...

Mjau från Tiger

13 kommentarer:

Black Iris sa...

Men inte ser det slitet ut inte. Din damm är så vacker och matte har verkligen fått till det där med växterna..

Kram Maidi

Solstrimmor sa...

Så fint, så fint! Alliumen blir nog kvar för sorken gillar dem inte och det är ett stort plus... förutom att de är så vackra!

Ha det gott vid dammen!
Kramar från Eva-Mari

nattugglan sa...

Så fint det är vid dammen..fina växter, jag gillar också allium..de små rosa är det också en allium sort?För dem hade jag i min rabatt i vårast o jag vet inte vad det är för nått!

Evas Kvarnaro sa...

Jag förstår att man trivs där vid den fina blommande dammen.
Allium bollarna är vackra både blommande och de skira 'spröna'.
Jag har inte en enda ännu men blir tvungen att skaffa när jag ser hur de växer glatt hos er.
Tycker inte heller det ser slitet ut, vi är ju i septeber då allt snart ska gå till vila.

Må gott vid dammen/ Eva

ulla laiho sa...

Andlöst vackert! Har sagt tidigare att jag tycker er damm är vacker men det tål att upprepas. Så härligt med alla allium - gillade särskilt kombinationen med den rosa och funkian.

Lena sa...

Vad många fina allium-bollar! Inte nog med att de är vackra, de ska visst hålla sorken på avstånd också!
Tiger + Allium måste ju vara en oslagbar kombination!
Ha det fint i sensommarsolen!
Kram Lena

Meta sa...

vad härligt med en så fin damm Ohhh om jag hade plats.....
den får bli så där 50 cm hos mig då.
Ha en fin fredag
kram Meta

Jajas Pyssel sa...

♥ Vilka underbara blommor..blir helt frälst i dom♥ Såklart är DU Tiger vackrast!! ♥

annika sa...

Att det fanns så många olika Allium! Måste leta efter den vita sorten.
Ni har det så fint vid dammen.

Mysig helg

annika

Solglittret sa...

Vilka vackra bilder och härligt inlägg och ni har det så fint där vid dammen..så skulle jag med vilja ha ;)
Men nu har jag i alla fall fått ett litet kattbarnbarn...hihi...
Kram o klapp till fina Tiger
Önskar dig/er alldeles underbar helg
Kram Lollo

Oljekritan sa...

Så fint du har det i din vackra trädgård Tiger..och solen skiner i september. så sköna dagar. Underbara bilder i din mattes ljuva trädgård..avundsjukan kryper sig på mig..och min katt Smulan..Kram Karina

Högagärde sa...

Så många fina alliumar. Heter det så i plural..... strunt samma. Den stora lila är extra läcker.

Elisabeth

angie sa...

wunderschöne blumen und ihr kater ist soooo süß!!! alles liebe, angie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19