Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 3 november 2013

Den Blå Tråden vid de Blå Bergen


I går förmiddag gick molnen lågt framför Kilsbergen, som kallas de Blå Bergen. Molnen gick så lågt att man nästan inte såg bergen.


Men lite sticker de upp bakom molnen där vid Kils kyrka...

Bild lånad från bloggen Den Blå Tråden - En Upplevelseresa i Kils Socken

Matte tipsar om att på lördag den 9 november har man chansen att se Kilsbergen på nära håll och åka på en upplevelseresa här i Kils socken (Närkes Kil) där vi bor. Då anordnas Den Blå Tråden med konstnärer, hantverkare och föreningar som bjuder på många härliga upplevelser. Matte tycker att ni ska åka runt i bygden och bli inspirerade! Programmet för dagen hittar ni HÄR. Om man passar på att få stämplar i programmet på de olika stationerna, så deltar man i utlottningen av fina priser. Och på kvällen är det en konsert i kyrkan till förmån för Barncancerfonden då matte och husse är med och sjunger och spelar i körerna.


Molnen lättade faktiskt senare under dagen och solen tittade fram på eftermiddagen. Den stora granen bakom garaget speglar sig ända borta i den lilla bevattningsdammen som ligger nedanför och bredvid den stora dammen.


Den stora fina granen kommer nog dessvärre att tas ner nästa år. Den är i största laget så nära garaget. För 25-30 år sedan hade matte och husse julgransbelysningen i den, men då var den mycket mindre... Den här bilden är tagen för ett tag sedan innan alla löv hade blåst ner från träden.

Mjau från Tiger

16 kommentarer:

Lena sa...

Vackra bilder över de Blå bergen!
Idag är det ett helt annorlunda väder.... Kallt och dimmigt! Såg redan igår kväll på biltermometern, när jag åkte runt i Garphyttan, att det var kallare väder på gång.
Ha en skön söndag!
Lena

skapa och inreda sa...

Underbara bilder.
Här hos mig öser regnet ner och har så gjort i två dagar nu men jag ska inte klaga jag gillar november månad när träden står kala och dimman ligger tät över åkrarna, dessutom luktar det så gott när man tar en runda i skogen.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Annika

annika sa...

Tack för tipset och kartan. Vi pratade om detta i går kväll då ett par kompisar till oss visste om det. Vi planerade att åka tillsammans. Tyvärr ska vi bort på kvällen så det blir ingen stund i kyrkan....hade gärna lyssnat på er kör. Kanske en annan gång.

Hösthälsning
annika

jennie sa...

Helt underbara foton! Mycket känsla och stämning i dem :)

Tack snälla du :) Ha en fin söndag <3 Jennie

Rigmor sa...

Tack för tipset...och vem vet, kanske mitt då förhoppningsvis nyopererade knä gör att det är en alldeles lagom färd, eller delar av stationerna i alla fall. Hantverkare och utställare runt Kilsbergen är duktiga på att marknadsföra sej och hålla ihop tycker jag, stor eloge till dom!! Och kören i kyrkan, den är väl något alldeles extra kan jag tro...*blink,blink*...
Synd på den vackra granen, men jag förstår...Det är inte roligt att få in den i garaget, man vet aldrig från vilket håll nästa storm kommer. Här fick vi ju ta ned en massa björkar, men det ville sig inte bättre än att en av dom vred sej när de skulle fälla, så den gick rakt över taket i alla fall. Tur nog hann de bromsa upp fallet, men några takpannor rök allt...
Ha en skön söndagskväll, här kurar vi skymning i värmeljusen sken.
Kram kram

Evas Kvarnaro sa...

Jag är lite allmänt förvirrad nu,
vad ligger Kil, det finns sju styck Kil i Sverige. Den större Kil i Värmland utanför Karlstad. Sen en mindre ort utanför Örebro, för det är väl där 'Blå bergen' finns. Ingen av dessa 'Kilar' har jag varit i. En aning långt att åka till från där jag bor Smål-sten
Men de Blå Bergen ser verkligen lockande ut och hela det programm som du beskriver är lockande.
Du kommer säkert att visa lite bilder av det senare, hoppas jag.

Må väl/ Eva

Carina sa...

Häftigt det där med dimman som går så lågt ibland....blir snyggt på bild iallafall...Jaså ni ska också ta ner granen, vi tog ju ner vår bamsegran i vintras och jag säger bara det, att så härligt ljust och soligt det blev både inomhus och utomhus, det hade jag aldrig trott....jag var ju lite emot nedtagandet av denna enorma gran, men jag är väl inte sämre än jag kan ändra mig.....

Snäckskalsdalen. sa...

Sådana dimmoln är så fantastiskt vackra och dina bilder är underbara. Dom bergen måste vara härligt att bo så nära, dom är liksom mäktiga.

Kul med rundan till helgen.

Dammen är så fin där den är så blank och platt att man tror det är en spegel!

Härlig tid nu!

Agneta kram

Black Iris sa...

Jättefina bilder. Den stora fina granen speglar sig så fint i dammen men jag förstår att den måste tas ner..
Här är det småkyligt idag men huvudsaken är att det är uppehåll för det har regnat i flera dagar nu..

Kram Maidi

livet på landet sa...

Härliga bilder. Tänk att ni haft belysning i den granen, den måste ha växt enormt, så stor som den är nu.
Ha det så gott ♥

Marianne sa...

Så fint det ser ut med de blå bergen!
Tänk att en gran växer så fort när den sätter fart! Kan kanske va jobbigt att få dit en fin belysning nu;)
Ni får skänka den som julgran till någon offentlig plats, där det behöver vara lite storlek på granen:)
Kram

Solglittret sa...

Underbara bilder...ja vi bor verkligen på en vacker plats vi alla som kan njuta av denna vackra vy...De blå bergen...
Tack för dina fina bilder..en njutning som alltid hos dig:)
Kram från Lollo

Steekjes en Stygn sa...

Så vackra bilder av dem blå bergen.
Så fint ni bor. Vår utsikt är något helt annat med bilar, spårvagnar och hus. Som tur är trivs jag med det en när jag ser dina bilder drömmar jag bort mig en stund.
Anje

Jenny sa...

Hej Tiger och Elisabeth!
Vad fint det ser ut vid de Blå Bergen, coolt med molnen så långt ner:)

Det var en rejäl gran! Vi hade också en stor på tomten vi fick ta ner häromåret.

Kraam Jenny

Fröken Tindra sa...

Vilken jättegran!! Nog för att vår är stor men här står den sig slätt tror jag.
Ha en skön helg!
Kram!

Solglittret sa...

Kikar in igen för att önska en fin fredag och helg♥
Kram Lollo♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19