Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

fredag 19 juli 2013

Pergolaprojekt

Det är tur att vi har så vackert sommarväder, för i år har matte och husse många projekt på gång samtidigt i trädgården. Som ni kanske kommer ihåg var matte tvungen att klippa ner honungsrosen i våras när huset skulle målas.


Förra året var honungsrosen enormt stor, och släppte från väggspaljén av sin tyngd. Husse vill egentligen inte att den ska klättra på väggen, men matte vill inte flytta på rosen som trivs så bra där...


Så på försommaren innan honungsrosen hann växa för mycket byggde husse en ny klätterställning till den av armeringsmatta en bit ut från väggen, och sedan vidare med trä och armeringsjärn...


...vilket blev en hel pergola som binder ihop huset med planket vid garaget. Stadigt och rejält för att räcka till för en stor och tung honungsros framöver. Honungsrosen blommade tyvärr inte i år, men den växer med raketfart, och är redan uppe på pergolataket. Matte hjälper den lite på traven, så att inte husse ska bli anfallen av långa hängande rosgrenar när han går förbi (vilket han har klagat på tidigare). Tanken på en pergola mellan huset och garaget har funnits i många år, och nu blev den verklighet. Pergolan delar av den stora öppna ytan i gränsen mellan gräsmattan, betongplattorna och grusgården. Och husfärgen räckte även till pergolan! Men än är den inte helt färdig...


Nu på semestern har husse snickrat flera spaljéer till pergolan...


...som matte har målat! Det brukar oftast vara husse som står för målandet, men i år är det många projekt samtidigt, så matte greppade penseln när husse höll på med annat. Och utsikten vid "målarpallarna" mot trädgårds- och blomsterlandet är inte fy skam så här års... Husse fixade förresten ett nytt klättertorn till klematisen i våras. Även det av armeringsjärn eftersom trästörarna av sly hade gjort sitt och började gå av.


Åt andra hållet ser det ut så här med pergolan mellan huset och garaget. Matte har målat två spaljéer, men det finns fyra till som ska målas... Sedan ska de på plats vid stolparna innan matte kan plantera ett antal klematisar som står och väntar i växthuset.


Jag hjälper till så mycket jag kan, men har faktiskt klarat mig från extra rödfärg i pälsen - än så länge...

Mjau från Tiger

16 kommentarer:

Lena sa...

Vad snyggt det blir!!! Tänk att ha ett tak av rosor.
En riktigt skön helg önskar jag er!!!
Kram Lena

annika sa...

En pergola är en perfekt inramning, rumsavdelning i trädgården. Så snyggt det blir och så bra för rosorna att få klättra där på "taket", Det är kul att fixa till det runt omkring sig. Skönt att ha semester och hinna med. Vi har också lite projekt i trädgården.
Ha en fin helg
annika

Lisa sa...

Ååh, så fint! Jag kan tänka mig hur det kommer att se ut (och dofta) när rosen klättrat iväg. Ljuveligt!
Jag fick en pergolafundering förra sommaren, bara en liten variant. Vi får väl se hur det blir, det är så omständigt att få hem material när ingen av bilarna har dragkrok :( Jag ska fundera lite till...
Ha det fint i sommarvärmen, både Tiger och matte!

Kram, Lisa

bakom berget sa...

Ni har så himla fint! Här läggs stenplattor och gården framför huset planeras för fullt. Jag fick en massa bra ideer och inspiration här hos dig nu.
Tack för det!

Ha en skön helg och må så gott!

Kram Åsa.

Snäckskalsdalen. sa...

Det blev otroligt snyggt, så snyggt så jag var tvungen att tillkalla omgivningen som också föll i trans.
Han är väldigt duktig, matten hos er! Tänk, ett honungsrostak! Wow!
Verkligen så att man fick miljoners idéer!
Agneta kram

Hajan sa...

Det är ju inte klokt en sådan förståndig Matte Du har, som skyddaR DIN husse från rosangrepp.
Måste säga att det är jätteduktiga
båda två, och visst bliver det
jättesnyggt.

kram från gammelgäddan

Evas Kvarnaro sa...

Mjau!!! det där kommer att bli super fint, helt perfekt.
Nej inte flytta på den fina rosen.
En mkt bra idé 'husfolket' fick.

Må gott/ Eva

Anonym sa...

Oj, så mycket fint ni har gjort, härliga bilder.
Kram Birgitta

Steekjes en Stygn sa...

Oh, så fint det blir där. Att ha ett honungsros tak över sig är väl vacker. Dem är duktiga din huse och matte.
Bra att du hjälper till så mycket du kan.
Anje

Oljekritan sa...

OJOJ så fint din matte har det i trädgården,på landet med alla blommorna..ack jag blir såååååå avundsjuk..men ack vem vet, mina drömmar kommer nog förverkligas tror jag. ha det så fint i sommarens sköna dagar//Kram Karina

Rigmor sa...

Kanonsnyggt!! Och sen blir jag glad när jag läser att honungsrosen klarar av att bli rejält nedklippt och sen komma igen ganska fort. Här anfaller den ju också som bekant, och märkligt nog mest då mannen i huset...*blink,blink*...Ja, snyggt blir det hos er, inget snack om den saken! Men...glöm inte bort att ha semester också!!
Kram kram

Mycket annat & lite betong sa...

Mycket snyggt! Så fint pergolan ramar in.
Jag har tänkt köpa en honungsros men nu ska jag tänka mig noga för var jag placerar den.
Det var ett fint klättertorn av armeringsjärn också.
Jag tittade på länken till er jordgubbstunnel, bra idé det också!

Lycka till med resten av era projekt!
Kram Agneta

Högagärde sa...

Snyggt. Det är bara så härligt med pergolor. Det blir en så fin rumsindelning.

Elisabeth

::fina:: sa...

Vad fint det blir - och så välkomnande med en pergola vid entrén! Det är så vackert med växter mot en vägg, även om jag förstår husse att det kanske egentligen inte är det bästa för en träfasad. Hihi Tiger vilken tur att du klarat dig från rödfärg! kram, Josefine

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Det blir riktigt fint!!!

Avslutat konto sa...

Åh så fint ni ska få! Det blir bra tror jag.
Tur att Tiger är försiktig. När jag målade om mitt hus till rött så hade jag en väns schäfer här som blev en "rödörad" schäfer eftersom hon envisades med att vara precis där vi målade och krypa in under huset.. öronen strök färgen varje gång! hih...

kram kram från en farmor!

L

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19