Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 9 juni 2013

En titt i växthuset

Jag lovade ju att visa bilder från tassemarkerna, men varken jag eller matte är inne när det är så fint sommarväder. Därför blir det som det blir...


Vi börjar med en titt i växthuset. Det hör ju också till tassemarkerna, och nu har matte planterat en del krukor med blommor där. De får kanske flytta ut sedan om det fina sommarvädret håller i sig.


Så i ena änden av växthuset ser det just nu ut så här till vänster om dörren...


...och till höger om dörren är det en hörna med stolar och bord, samt pelargonsticklingarna som artar sig bra. Sittgruppen fick i år flytta till det här hörnet. Tidigare har den stått mitt på långsidan, men för tillfället passade det bättre så här. De vita frigolitskivorna längs väggarna fungerar både som isolering och skugga.


I trädgårdslandet börjar jordgubbsplantorna blomma, så det blir nog jordgubbar i år med. Bågarna sitter där dels för att hålla rådjuren borta, och dels för att husse sätter nät över jordgubbslandet sedan för att inte fåglarna ska äta upp jordgubbarna. Med bågarna som håller upp nätet är det enkelt att plocka jordgubbarna. Bara att öppna i ena änden och krypa in i nättunneln.


Det har varit väldigt varma och soliga dagar. Medan husse och matte jobbar i trädgården ligger jag utsträckt här i skuggan och håller koll på dem. Men jag ser att jag har visst varit och skräpat ner pälsen någonstans...

Mjau från Tiger

18 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Grattis du har vunnit i mitt lotteri. Skicka din adress till mig så skickar jag disktrasan till dig.

Steekjes en Stygn sa...

Så bra du har det Tiger. Att få ligga så där medan matte och husse jobbar. Bra att du har koll på dem. Mysigt det ser ut i växthuset. Och fortfarande bra väder.härligt.
Anje

Lena sa...

Tänk vad skönt att sträcka ut sig på de svala cementplattorna!
Vilka fina krukor! Ja, snart är väl risken för nattfrost över.
Så där välrensat var mitt jordgubbsland också för några år sedan......, men det ser ut att bli många gubbar i år också.
Ha en fin start på veckan!
Kram Lena

Marianne sa...

Så fint ni har det!
Ser så skönt ut att få ligga utsträckt i skuggan och bara spana, vad gör väl lite trädgård i pälsen;)
Kram

Huset bakom lindarna sa...

Jättefina planteringar din matte gjort. Visst har vi haft underbara dagar nu, förstår att du njuter där i värmen! Kram/Finas mammis

::fina:: sa...

Åh jag tror minsann en liten Tiger har rullat runt i gräset. Vad mysigt! Ni har jättefint i växthuset och väldigt fina planteringar. Och pelargonsticklingar! Jag fick en av mamma ju som jag hoppas ska bli fin. Pelargoner är så vackra. Idag skiner solen återigen i Småland, det har avrit strålande väder hela långhelgen om än ltie regn igår. Nu vill man bara ut och njuta - och rulla sig i gräset ;-) Kram!

Carina sa...

Men Tiger då, inte ska du smutsa ner dig på det viset....fast i och för sig, så håller husse och matte på med annat än dig, så får de ju skylla sig själva om de får borsta pälsen din....snyggt har dina "föräldrar" gjort ivarjefall.
Kram

Evas Kvarnaro sa...

Ja det är gott att vara katt hos din husse o matte, du slipper jobba
Säkert har du vilat bakom en buske och fått svalka mitt på dagen.

Våran Sixten ser vi inte på dagarna
han ligger säkert 'på lur' nånstans

Ett toppen växthus ser jag, mycket andvändbart. Vi har bara täckt över våra med nät och stadgat med pinnar, bättre än inget.
Det ser ut att bli bra med "gubbar"
i år. Vi har inte fått en droppe regn på två veckor, dessförinnan
bara en rejäl åsk-regnskur.
Vattnar gör vi i massor.

Må fint i sommarsolen
kram/ Eva

Rigmor sa...

Så fint i växthuset, och stort och rejält verkar det också eftersom det får rum en lite cafégrupp också. I mitt får man möjligen med sej kaffekoppen in...sen är det fullt!!
Såg att ni varit på Hjälmargården också, och då slog det mej att det var länge sen för min del, så det är nog hög tid för ett besök snart. Man kan ju samtidigt ta en sväng till Julita...
Nu är det en intensiv vecka på jobbet, sen tre veckors semester, så nu hoppas jag på riktigt fint väder framöver.
Ha det så gott!!
Kram kram

Min Skattkammare sa...

Du har det bra där i dina tassemarker!
Blev lite konfundersam....den där dammen du nattsuddade vid, var det vid Hjälmargården?
I så fall är du ovanligt berest tassemarkskatt. ;o)
Tassa lugnt!
:o)

Solglittret sa...

Att ha ett eget växthus är verkligen lyx...så mysigt att njuta av och få skörda godsaker framöver.
Ha det fortsatt gott och njut av den fina sommaren
Stor Kram Lollo

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka snygga planteringar i korgarna, färgerna är underbara! Och så härligt med växthuset. Potatisen gror så det knakar, det är härligt nu, det gäller att titta nästan hela tiden för det händer så fort!
Agneta kram

Vitspets sa...

Så fint du har det i växthuset och vilka snygga planteringar i korgarna
Hälsa till Tiger
Kram Karina

Solstrimmor sa...

Så mycket krukor med fina plantor! Och jordgubbarna, mums! Hoppas ni får prova några till midsommar? Njae, det är nog för tidigt.

Ha det bra.
Kram Eva-Mari som saknar sitt glädjehus... men man kan inte få allt!

Anki sa...

Så fint ni har det i växthuset... ser mysigt ut att kunna sitta där med en kopp kaffe...
Härligt med egna jordgubbar :)
Ha det gott!

nattugglan sa...

Så fint ni har det..o härligt i växthuset.Bra med bågar o nät över så inte fåglarna äter opp godsakerna!

livet på landet sa...

Vilka fina planteringar ni har omkring er och skönt att vara "tiger" och kunna ligga lågt och bara spana omkring medans husse och matte arbetar på gården.
Ha det så gott i Tassemarkerna.
Kurr från norr ♥

Blommiga Rutan sa...

Åhh, så fint matte och husse gjort i växthuset! Mysigt, mysigt!
Där kan du krypa in och lägga dig om det regnar någon dag.

Kramar Anncathrine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19