Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

fredag 21 juli 2017

Blomstervandring


Vid pergolan har även den vita klematisen vid portalen börjat blomma. Det är första gången som den har gott om knoppar...


...och jättestora blommor.


Vid planket i andra änden på pergolan är "mängdrabatten" nu i full blom.


Tittar man åt andra hållet vid pergolan ser man pallkragarna med jordgubbar, som matte och husse fixade förra året, och bakom dem resten av köksträdgården. Vad det har växt på ett år! Det har blivit en hel del jordgubbar redan.


Vid förrådsknuten står en kruka som matte fick för många år sedan, med en nyplanterad dahlia i mattes favoritfärg.


Dahlian fick matte och husse av grannarna som tack för att de har varit katt- och hönsvakt i flera omgångar de senaste veckorna. Dessutom har det ju blivit en del ägg också...


I trädgårdslandet ser det ut ungefär som vanligt med salvia och kärleksört längs kanten. I bakgrunden blommar pionerna i "nya rabatten" (som inte är så ny längre).


Även de här pionerna blommar rikligt för första gången. Det är de pioner som blommar sist hos oss...


...tillsammans med de här gräddbakelserna till pioner. De får en rolig strut när de har blommat ett tag.


Mitt emot dem i trädgårdslandet växer luftlök. Den tycker jag är rolig med alla sina smålökar i toppen.


Här i skuggan av plommonträden njuter jag när det är varmt ute och här kan jag titta på både pioner och luftlök...

Mjau från Felix

4 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Tack för denna fina blomster-vandring, vilken skön grönskande trädgård du har, här trivs Felix det förstår jag,
Den vita klematisen med stora blommor är så vacker, jag har den inte, vad heter den ? Jag blev jätte sugen på den skönheten, älskar ju klematis och jag har en del men mest de vanliga, fast de är ju också fina.
Den gräddbakelsen i pion vill jag också äga, vad heter den ?
Häftiga luftlökar, är det dem man äter, jag är dum i den frågan.

Ni få må så gott och ta hand om varann, klapp och kram/ Eva

Evas Kvarnaro sa...

Tack snälla Elisabet för svaren, nu har jag skrivit upp i min speciella bok om växter jag önskar mig. Roko-Kolla häftigt namn, passar den bra.
Även pionens namn är ett värdigt namn till den.
Jag antar att du bor i närheten av Lena i Hagtorp, hon har ju så mycket till försäljning har jag sett, men jag har ju en bit till er båda så . . . .
Din honungsros är så mäktig och vacker så den vill jag också ha, ljuvlig ros.
Jag klipper aldrig ner min rosor långt ner, de får vara så ända tills våren och då klipper jag oftast det som ser dött ut, torra svarta grenar.
Ibland blir det flera grenar från botten som har gjort sitt, så det året kan se glest ut sen men rosen tar igen det rätt snart. Flammentanz är då den som är tacksammast, men våren är lurig man måste passa upp men natt kylan och vårsolen. Ja så det gäller att inte bara rulla tummarna, hi hi . . . .
Jag antar då att honungsrosen också är en tacksam ros.
I år blommar rosorna ovanligt länge här, det kan bero på att vi inte haft en sådan intensiv hetta som tagit 'musten' av rosorna. Även jag gillar inte en sådan hetta med åska i luften då blir jag dåsig och matt, den hettan kom i dag på eftm. jag gick in och la mig, somnade och sov i 3 tim.
Inte bra det heller, så nu är jag pigg ack ack . . .

Må väl/ Eva

Evas Kvarnaro sa...

Jag gör nog som du, extra jord 'bullas' upp runt roten, även lönnlöv och lite jord ovanpå det, på våren lägger jag på en rejäl hög av hästskit.
När frostnätterna är över vattnar ordentligt över den plats där rosorna växer, nu de sista åren har vintrarna gett lite snö, så en rejäl 'rotablöta' behöver de. Sen tar jag en högaffel och hackar lite i den högen så det inte blir så kompakt.Löven har ju då redan krympt ihop och allt blivit en bra kompost direkt där.
Det kanske låter som jobbigt men det fixar man snabbt, inget märkvärdigt,
visst hänger jag på säckväv på tidiga våren, den kan förstöra mycket.
Vi har en granne som har hästar och där får jag hur mycket hästgödsel jag vill
andra växter får utav detta också, ingen konstgödsel här när detta finns.
Pysslar man om rosorna lite på våren får man så mycket blommande glädje på sommaren, det är det värt. Men ibland hjälper inte omvårdnaden utan de bara dör och man står där med lång näsa.
Mycket beror väl på hur vintern varit m.m. här har vi zon 3 - 4 tyvärr.
Jag tänker på hur mycket vackra trädgårdar folk har nu för tiden, alla de som har hus lägger ner mycket jobb ute, det är ju trevligt för både ägare och andra som kan se dem. I min barndom fanns mest fruktträd och större rabatter med de gamla 'vanliga' perenna växterna som jag fortfarande älskar.
T.ex höstflox, löjtnantshjärta, vårkrage, dahlior, busken schersmin m.m.

Må väl/ Eva

Lena sa...

Åh, så fint det blommar hos er! Ser inte lika torrt ut som här....
Gillar verkligen den vita klematisen. Så vacker!!!
Må så gott i sommarsolen, men nu hoppas jag på lite regn!
Kram Lena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19