Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 26 september 2010

Tranor

Vi bor ganska nära sjön Tysslingen där sångsvanarna rastar på sin väg norrut på våren. Mer om det hittar ni i några blogginlägg från i våras. På hösten finns det en annan härlig naturupplevelse här i Närke. På sin väg söderut på hösten rastar tusentals tranor vid sjön Kvismaren. Husse och matte var därför till Kvismaren förra söndagen för att titta på tranorna. Det är ett mäktigt skådespel när 15000 tranor flyger in till våtmarkerna i skymningen. På dagen betar de på åkrarna i närheten. Här visar matte lite bilder från utflykten.

Strax före Norrbyås stod det tranor och betade på åkern.


Vid Rysjön och Kvismare kanal, intill Öby kulle, fanns det bl.a. sothöns, gäss, havsörnar och kor!





Till vänster om björken på stenen i vattnet sitter två havsörnar.




Färden fortsatte sedan till Fiskinge där man har en underbar utsikt mot solnedgången. Den här kvällen var det dessutom ett himlaspel utan dess like med bulliga och vackra solbelysta moln.



Tranorna kommer inflygande till sjön när det skymmer. Det är ett fantastiskt skådespel som verkligen kan rekommenderas!















Den här gången kom det hela tiden nya flockar med tranor inflygande i minst trekvart. En annan gång när matte och husse var där kom alla tranorna på en gång och himlen blev full av fåglar. Lika fascinerande båda varianterna...

Blir det kallare ute flyger tranorna snart vidare söderut, annars stannar de så länge maten på åkrarna räcker till… Så passa på att besöka Kvismaren nu om ni vill få en naturupplevelse utan dess like. Men det bör vara bra väder, för regniga dagar flyger tranorna aldrig ut från våtmarkerna under dagen.

Ett särskilt tack till Rigmor från matte för den lokala väder- och tranrapporten!

Mjau från Tiger

18 kommentarer:

Monica sa...

Puss på dig Tiger, du vet att jag gillar dig. Men nu ska jag skriva till din matte Elisabet & säga: tack, tack för de underbara bilderna du visar. Lyfter på hatten och tackar för den vackra fågelskådnings-turen.
Var rädd om er och kram från mig.

Skogslyckan sa...

Säg till din goa matte att hon tagit dagens vackraste bilder!
Kram Pia

Snäckskalsdalen. sa...

Det var bland det mest fantastiska jag sett i bilder från naturen och med tranor! Vilket fantastiskt skådespel och vilka bilder!!!
Jag är helt tagen! Och där bor ni i närheten bland allt det här vackra! Sverige är fantastiskt, det är det.
Jag har trattisar kvar om det skulle vara så att du vill ha! Bara maila mig på aggie.true@telia.com i så fall!
Kram
Agneta

Systrarna Hjertén sa...

Fantastiska bilder! Måste vara häftigt att uppleva det i verkligheten!

Mvh
Frida

Mejrams! sa...

Det måste vara en helt otroligt mäktig upplevelse. Herregud så många tranor på en gång. Vi hade ett 80-tal tranor som flög över vårat hus förra året och bara det var mäktigt. Tänk sen att ni även fick se havsörnar, också det en mäktig syn./Kram Merja

Rigmor sa...

Gud vilka bilder!! Sen skäms jag verkligen när jag inser vad jag går miste om, bor väl för nära...det blir inte av att åka de futtiga kilometer det är och titta! Många gånger har vi haft dem på ängen här utanför, och då har man varit ganska trött på dem efter ett par dagars skrikande...Men nu får jag väl ta mej i kragen och ta med mej kameran.
Ha det så gott!!
Kram

andi sa...

Hej!
Tack för titten och tipset till min kisses nya favvoplats :)
Vilka otroligt vackra bilder och sånt skådespel! Jag måste ta mig dit för att uppleva det!

Kram
Andi

Mor Tuta sa...

Vilka härliga bilder och vilken upplevelse. Tack för att du delade med dej allt detta.
Kram från Birgit och mjau fr. Taggen

Cia40 sa...

Underbara bilder, från en säkert LIKA underbar dag.......Vilken härlig plats ni bor på,med allt detta vackra runtomkring er!!!:)
Du har tur du Tiger, med en matte som fångar allt detta bedårande på bild,och då är du förståss oxå inräknad, då bilderna på dig är lika vackra ,när du är motivet...!:)
Ja, Elisabeth,förmodligen försökte någon ta vår lille Stig,det är vad polisen tror,då ingen möjlighet finns att han kunnat ta sig så långt som 1,5 mil härifrån,utan att det syntes något på honom, och det gick så snabbt allting, då han bara var "puts" borta,.....Det var fasansfullt, ett av det VÄRSTA jag varit med om!!!,MEN vi hade TUR.....på något vis lyckades han nog rymma, där sen ett par hittade han, då han följde efter dem, och de ringde polisen direkt.....Jag är så GLAD och LYCKLIG.....Hoppas att vi aldrig får gå igenom något sånt här igen!

Tack igen för underbara bilder!:)
KRAMAR,Cia och STIG:):)

Anonym sa...

Men så vackra bilder, tack för upplevelsen. Nån gång ska jag se detta skådespel med egna ögon.
Tack också för uppslaget till nästa inlägg... torkade pioner! Kommer inom kort:)

Höstkram Eva-Mari

Annika sa...

Njuter av de fina bilderna.
Kram Annika och raggisarna

Handgjorda drömmar sa...

Oj, vilka underbara naturbilder!!!
Roligt att du (eller är det kanske matte... ;)ville vara med i min utlottning.
Ha en bra tisdagkväll!
Marie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket otroligt vackert naturskådespel. I går kväll såg vi en del fågelsträck när vi åkte hem i solnedgången. Undra om jag skulle klara av att fota fåglar så fint som du har gjort? Du måste ha ett otroligt bra objektiv till din kamera.

Tack för underbara bilder!
Kram,
Regina

Unknown sa...

Oj så många fina bilder det finns här! Hälsa matte att hon är en duktig fotograf!
Hälsningar/SA & Tiger

Monica sa...

Tack snälla Tiger & matte Elisabet för kommentaren i min Blogg. Svar på frågan: ja..vi åker ner så snart vi bara kan.....vet ej riktigt när? Men det går ingen nöd på oss här hemma heller. Njuter av hösten!
Var rädd om er!

Huset vid ån sa...

Åh, Vilka fina bilder din matte har tagit.
Där ute brukar jag också vara o titta på fåglar.....

Må så gott!
Kram Therese

Jenny sa...

Hej Tiger!
Vilka fantastiska bilder din matte tagit!!

Ha nu en härlig fredag båda två!

Kraam Jenny o Gösta:)

Black Iris sa...

Det här var häftigt. Tranor är liksom lite exotiska för de verkar inte passa in här hos oss egentligen.
Uppe vid vår Jämtlandsstuga får vi också se tranor varje år men det är bara ett fåtal par som häckar där så det blir inte så mäktigt som det du visar.

Kram Knutte å matte

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19